onsdag 30 november 2011

Lillasyster Mu

Jag hade nästan glömt bort storyn men häromdagen påmindes jag om den igen.
Okej, jag hade faktiskt aldrig glömt bort den. Men det var en sådan där story vi aldrig fick dra upp när vi (bror o jag) var små för det var taskigt. Det var ju sanningen och det var ju väldigt roligt men det gjorde lillasyster ledsen...o arg. Tjurig, faktiskt.
Nu har jag tillåtelse av Lillasyster Mu att berätta den så here goes...

Konstnärliga Mor Jacqui var en hejare på att sy o designa vackra, alltid färgkoordinerade, små outfits till sina skandinaviskt blonda små döttrar. En dag sådär i slutet på 90-talet när hon var inne i favorit tygäffären hittade hon fantastiska fake-pälstyger. Fakepäls var helt rätt det året. Hon fick genast inspiration till att designa/skapa/sy några fina plagg till sina små döttrar. Ko-tryck till minstingen och Leopard till mellanbarnet.
Hon la ner timmar av arbete i sin skaparstudio. Här var det raka fina sömmar och noggrannt arbete.
På lördag hade hon den första av de två vinterjackorna färdiga. Det var lillasysters ko-jacka.
Mor var nöjd med resultatet och lillasyster var glad att få den vackra jackan. Hon tyckte det passade ypperligt att bära den för första gången när hon och storebror skulle till kiosken och köpa lördagsgodis.
Storebror och lillasyster gick iväg till kiosken och 20 minuter senare var dom hemma igen.
Lillasyster kom inspringade arg och slängde av sig den nya vackra ko-jackan på golvet.
Mor och vi andra i huset undrade förstårs vad som hänt. Hade storebror retats på vägen hem?.
Lillasyster ville inte berätta men storebror tog glädje i att förtälja det för oss andra.
"Det var några hundar som skällde på henne när vi var påväg hem. Det var för att hon hade den där ko-jackan. Dom trodde hon var en ko".
Den där lördagen var första och sista gången vi någonsin såg lillasyster Mu i jackan...
...tills nu.

/ Storasyster,mellanbarnet Leopard Heidi

2 kommentarer:

  1. Haha, det är inte lätt alltid... Mamma sydde en basker och en muff åt mig i komönstrad fakepäls minns jag nu!

    SvaraRadera
  2. Det vill vi se en bild på Linn!! :) hehe

    SvaraRadera