fredag 1 juli 2011

True Grit

Första filmen av gårdagens skörd från Hemmakväll. Jag är inte så stor på westernfilmer -det är däremot min far o bror. En o annan western har jag dock sett i mina dar, däribland originalet på den här filmen med John Wayne från -69.
Sen mina föräldrar fick nys om att en ny version med Jeff Bridges o Matt Damon skulle komma ut, har den återkommande frågan om den skulle vara lika bra som originalet ställts många gånger. Nu har vi svaret. Det vill säga våran åsikt om filmen...
Glen Campbell hade i originalfilmen en mycket starkare personlighet än vad Matt Damon ges nu, vilket är tråkigt med tanke på vad vi vet att han är kapabel till att ge (Bourne,Oceans-filmerna,The Adjustment Bureau mm.). Jeff Bridges är bra i rollen som "Rooster Cogburn" (även om John Wayne är svårslagen) men den totala fokuseringen på hans rollfigur blir faktiskt rätt tråkig i längden. Helheten av filmen är bra. Den har en "John Wayne-westernfeeling" över sig.
Min mor tyckte den bästa biten av filmen var extra materialet med intervju med kostymdesignern, som berättade om hur dom skapat westernlooken.
Det är alltså en välarbetad film, men som alltid är det svårt att göra en remake på en gammal klassiker. Så nästa gång True Grit ses i The Holmgren Household blir det nog faktiskt originalet från -'69.
(o för min del helst inte alls ;p)
/Heidi







- Posted using BlogPress from my beautiful white iPhone




1 kommentar:

  1. Heidi... älskar det du skriver måste jag säga. Du skriver med sån fantasi, på ett finurligt sätt... ååå... det är så mysigt o läsa!

    SvaraRadera