söndag 24 juli 2011

Systrarna H lagar pannkakor

"Du får vara stekansvarig så du lär dig tills du flyttar hemifrån". Jag står i närheten och håller koll så inget blir bränt. "ojdå. Oooojdå" säger lillan. En pannkaka gick sönder när hon vände den. Jag förstår nu att det kanske inte är dags än att lära henne vända dom i luften ännu. Jag har dock inga tvivel om att den konsten kommer gå i arv så småningom.
Nu ringer hennes telefon, det är fästmannen som ringer. Hon står kvar vid spisen och har pannkakorna under uppsyn men tappar fokus en sekund och råkar bränna sitt finger. Hon har nog lärt sig "direkt under kallt vatten-regeln" av mor precis som jag så hon går fort till kranen och kyler ner det lilla fingret. Fast hon slutar aldrig hålla sitt öga på våra pannkakor. När hon kylt ner det lilla fingret återvänder hon till stekpannorna. Nu har hon precis stekt klart den sista pannkakan, hon gick lite "wild" och la på några jordgubbar på den. Hon hade ett nöjt leende på läpparna när hon berättade det för mig. Jag går bort och kollar ner i den vit/gröna tuperware-burken och ser de perfekt gyllenbruna,vackra,söta pannkorna där. Lillan,Lillasyster står stolt bredvid och sjunger att nu är det dags att äta för nu "är pannkakasburken fylld till tooooppen!". Mums!
/Storasyster






- Posted using BlogPress from my beautiful white iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar