måndag 25 juli 2011

GÄSTBLOGGAREN & VINNAREN AV 1000E INLÄGGET!

Som sagt så var vi ute och fiskade idag. Vi fick massa fisk...och till det krävdes det maskplockning.
När vi stod i jorden, mitt i skogen och grävde med våra bara händer så undrade vi hur maskar egentligen lever?hur gamla blir dom? hur får dom barn? hur stora blir dom? och hur dör dom?

Maskar är ett gammalt samlingsnamn för diverse krälande evertebrater och även ett fåtal vertebrater. Ofta menar man daggmask, till exempel i uttrycket sätta mask på kroken, men även andra evertebrater kan åsyftas.
Maskar andas genom huden och får på så sätt luft in i blodet.
Det finns 2000 sorters daggmaskar i världen, varav 14 i Sverige. Den längsta i Sverige kan bli 30 cm lång. De största daggmaskarna, jättedaggmaskar, lever i Australien och kan bli upp till 3 m långa. När jag var ute i skogen så hitta jag en mask som var 8 meter. Maskarna lägger sig brevid varandra och bildar en kalkon. Alla maskar är både han och hon.

Hoppas ni har läst noga och varit uppmärksamma.. och att ni lärt er lika mycker som jag gjort!

om ni vill vet mer, läs min blogg här: freakofthenature

EKOpuss!

/Rebecca, Bloggvinnaren av "det tusende inlägget"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar